Umělecká
práce: mezi seberealizací a obživou
Doktorandské sympozium
P.R.Á.C.E., Akademie výtvarných umění, prosinec 2022, Praha,
foto: archív autora.
Úvod
Původně
měl být tenhle příspěvek o kvalitativním
výzkumu
sociální mobility, který jsem s Johanou Chylíkovou realizoval
mezi studenty vysokých uměleckých škol v posledním
roce.
Na konci předminulého
týdne jsme předali výsledky
našeho zkoumání
k
české
redakci, a snad v průběhu následujících třech měsíců se je
podaří
graficky
upravit
a vytisknout z nich knihu. Ve
čtyřech kapitolách jsme se pokusili
shrnout
studijní
a umělecké
problémy a jejich příčiny všech účastníků našeho výzkumu.
Do
kapitoly
zaměřené
na
uměleckou
práci (jak příznačné označení pro tento příspěvek a toto
symposium) jsem zahrnul
ve
formě několika odstavců formální
a velmi materialistickou definici
umělecké
praxe. V
tomto
příspěvku
jsem
se touto
částí textu
inspiroval
a na
následujících stránkách se
pokusím, co
nejsrozumitelněji a
nejzodpovědněji
odkrýt
specifika
české
umělecké
praxe.
Naprostá
většina informací zde
prezentovaných
proto
nevychází z našeho výzkumu, ale je založena
na
zkušenosti praktikujícího umělce, který svoji uměleckou kariéru
započal v první polovině nultých let. Vztáhnu
se také ke znalostem,
které
jsem nabyl
jako
člen
produkční
skupiny
„pas“,
kterou
jsem zakládal ve spolupráci s Tomášem Vaňkem a Vítem Havránkem.
Důležitým
zdrojem informací o české
umělecké
scéně pro mě také bylo působení v
„etc.
galerii“,
kterou jsem vedl s Jiřím
Frantou a Markétou Vinglerovou sedm let. K
reflexi umělecké
práce
jsem se také dostal skrze
zkušenost pedagoga. Na
této instituci působím
dvanáct let na pozici odborného
asistenta v ateliéru Intermedia 3.
„Nutnost“ definice
umělecké praxe
Umělecká
práce jedním z mála
povolání
umožňující svým aktérům
určitou míru autonomie. Jedná se o sofistikovanou produkci
nemateriální povahy (performativní vystoupení, umělecký výzkum)
nebo estetických
objektů
(fotografie,
socha,
kniha,
instalace).
Zbytek
definice ponechám na teoreticích
a teoretičkách výtvarného umění. Z pohledu praktikujícího
umělce je mnohem důležitější jestli jeho práce
vzniká v rámci studia nebo mimo něj. Jestli spadá do tradice
„studio based
practise“
nebo „post
studio practise“. Toto dělení je spojené s nástupem novými
médii v průběhu 20. století a s novými způsoby financování
umělecké práce; založené na rezidenčních pobytech a grantové
politice státu a soukromých institucí.
Podle
těchto dvou tradicí se výtvarný umělec
rozhoduje jakým
způsobem bude
svou praxi financovat, a jaký typ práce bude preferovat. Jestli
bude dlouhodobě
rozvíjet
svou
tvorbu
uvnitř ateliéru nebo se
bude věnovat něčemu co bychom mohli nazvat
produkcí.
To znamená, že na výrobě
svého díla
plně
neparticipuje,
ale je
jakýmsi středobodem
s jasnou vizí, na jejímž základě vyhledávají spolupracovníky,
kteří
mu ji pomohou naplnit.
Předávání
umělecké praxe z generace na generaci
Tyto
znalosti
si praktikující výtvarní umělci a umělkyně v naprosté většině
osvojují
studiem na vysoké škole. Přičemž v jeho průběhu získávají
důležité formální vědomosti a potřebný sociální a kulturní
kapitál. Správná akumulace těchto znalostí a kontaktů pak je
důležitou podmínkou jejich úspěšného napojení do
uměleckého
provozu.
Děje
se tak na základě zdlouhavých
a úmorných řečových aktů mezi žákem a učitelem nebo mezi
žákem a dalším žákem. Jedná se o náročnou emocionální
práci v jejímž průběhu se odstraňují vzájemné
bariéry a vytváří podmínky
ke
zdárné tranzici potřebných
kulturních a sociálních znalostí.
Součástí
tohoto přesunu vědomostí jsou
dvě
kontradikce, které tento proces na jedné straně komplikují, ale i
obohacují. Za prvé je to existencionální nutnost studentů
uchovat si osobní nebo
generační výpověď, aby mohli svou produkci ochránit před
přílišným akademismem, který
z nich může vytvořit změnitelné, generické produkty uměleckého
školství.
Za druhé je to pak neochota pedagogů, zároveň
praktikujících
umělců předávat sociální kapitál všem studujícím. Někteří
z nich totiž
svým
nevhodným chováním poškozují
dlouhodobě
budovanou uměleckou reputaci
svých
učitelů.
Seberealizace
a dlouhodobé rozvíjení umělecké praxe
Uměleckou
praxi lze redukovat na dvě části. Na samotnou produkci uměleckého
díla a na jeho včleňování do uměleckého provozu. První část
sám pro sebe nazývám uměleckou prací. Druhou pak uměleckou
praxí.
V
prvním případě umělec přímo či ve spolupráci s dalšími
aktéry realizuje díla materiální či nemateriální povahy. Jedná
se o emocionálně nejpodnětnější část umělecké produkce.
Aktéři jsou vtahování do procesu v němž jsou nuceni vztáhnout
se k estetickým a hodnotovým normám svého oboru. V tomto ohledu
má umělecká práce široký společenský rozměr a je v naší
společnosti vnímána jako elitní povolání.
Právě
tomuto výseku umělecké praxe se věnujeme zde na této škole. V
čem ale pokulháváme je druhá části, v předávání znalostí a
zkušeností, které by umožnili našim studentům bezproblémovější
zapojení se do umělecké scény. Jedná se mnohdy o nezáživné a
úmorné a na první pohled neumělecké aktivity – jako
sebevzdělání, finanční gramotnost, rozvíjení sociální
inteligence, tedy navazování správných a funkčních kontaktů na
umělecké scéně i mimo ni. Všechny tyto činnosti (podle mého
přesvědčení) musíme správně označit a smysluplně včlenit do
studijní plánů vysokých uměleckých škol.
Výtvarný
umělec je totiž nepřímo povinován výsledkům své práce, v niž
je akumulováno desítky, někdy i stovky hodin přemýšlení,
plánování a realizace. Aby všechno toto soustředěni a výkon
nebyly zbytečné, je umělec nucen svou produkci pravidelně
představovat veřejnosti. Na základě tohoto performativního aktu
dochází ke společenskému potvrzení jeho umělecké práce. K
tomu aby se mohli tyto akty pravidelně opakovat musí umělec svému
povolání zajišťovat dostatečný a opakovaný přísun financí.
V tomto materialistickém ohledu spadá umělecká práce pod
středostavovskou představu živnosti; obživy skrze nezávislou
podnikatelskou činnost. Přičemž v českých podmínkách tento
typ honorované práce vystačí na nižší střední příjem. I
když stále existují výjimky, velmi úspěšní umělci, kteří
jsou liberálními společnostmi dávány ostatním za příklad.
Různorodost
výstavních institucí
Výtvarný
umělec může svou produkci veřejnosti představit skrze širokou
škálu výstavních institucí. Jedná se o velké státní a
soukromé sbírkové instituce, menší neziskové organizace,
komerčních galerie, umělci spravované výstavní prostory (tz.
Artis-run Spaces) a soukromí sběratele. Každý výstavní prostor
a umělecká kolekce se soustředí na veřejnou prezentaci či na
sběr odlišných uměleckých tradic (malba, socha, intermediální
či interdisciplinární tvorba).
Proto
mediální či postmedialní specializace mnohdy určuje, do jakého
druhu instituce-kolekce bude umělecká produkce studentů v budoucnu
zahrnuta. Umělci kteří pracují s médiem malby většinou se
zaměřují na soukromé a veřejné sbírky. Ti jejichž umělecká
práce je nemateriální nebo intermediální povahy převážně
spolupracují s neziskovými a státními institucemi zaměřenými
na finanční podporu uměleckých projektů.
Časová
náročnost umělecké praxe
Stejně
jako obdobné lidské činnosti (například novinářská práce a
architektura) také umělecká praxe vyžaduje nezvykle dlouhé
časové období a velkou míru neplacené práce, než se jejím
aktérům podaří docílit společenského uznání a částečné
finanční nezávislosti.
Pokud
studenti výtvarného umění nemají dostatečné rodinné nebo jiné
finanční zázemí musejí část svého času věnovat neuměleckým
zaměstnání umožňující jim zaplatit základní životní
náklady jako zdravotní péči, bydlení, oblečení a jídlo. Což
neustále narušuje jejich dlouhodobé soustředěni na jejich
uměleckou praxi. Stejné je to po ukončení studia. Ustanovení
funkční umělecké kariéry trvá roky, velkou míru neplacené
práce a nemalé finanční obnosy. Bez ekonomického zázemí jsou
mladí umělci z nízkopříjmových skupin nuceni se odebrat na trh
práce a najít si tam co nejrychleji příhodné zaměstnání.
Ztráta časové a prostorové autonomie je mnohdy demotivuje a
postupem doby ztratí s uměleckým provozem veškerý kontakt.
Zvýhodněni
jsou ti jednotlivci, kteří mají dobré finanční zázemí nebo
dostatek kulturního a sociálního kapitálu, a kteří se nemusí o
svou budoucnost obávat a jsou tak schopni vykonávat v rámci
umělecké scény práci aniž by za ni okamžitě požadovali
peněžní ohodnocení.
Podle
některých britských studií pouze 18,2
%
výtvarných umělců pochází z dělnického prostředí.
(Originální
zdrojem je výzkum z roku 2016 britských sociologů O’Brien,
Laurison, Friedman and Miles, Are
the creative industries meritocratic?)
V
našem výzkumu jsme se věnovali pouze
studentům,
ale nebyl
bych překvapen, kdyby
české
prostředí generovalo
velmi podobné číslo.
Velké
rozdíly jsou také mezi výtvarnými obory. Ty komerčněji zaměřené
umožňují funkční kariéru i jednotlivcům z nízkopříjmového
prostředí, zatímco umělecké praxe nemateriální a intermediální
povahy sociální mobilitu skoro neumožňují.
Rozdílnost
mezi uměleckými centry
Dalším
důležitým aspektem je dynamika lokání umělecké scény. Ta
determinuje, jakým způsobem je umělecká praxe financovaná.
Některé jsou orientovány komerčnějším způsobem, jiné
spoléhají na státní a soukromé granty nebo na místní
nezávislou uměleckou komunitu.
Pražská
umělecká scéna je například specifická mixem podfinancovaných
státních institucí, kvalitních středně velikých nezávislých
výstavních prostor, nezvykle velkého množství umělci
zřizovaných Artis-run Spaces a směsicí komerčních galerií, z
nichž některé jsou dobré jiné jsou zas známé svou pochybnou
pověstí.
Z
těchto důvodů se v českém prostředí dokážou bez výrazných
problémů dlouhodobě rozvíjet pouze ti umělci, jenž se
specializují na komerčně úspěšná média, jako kresba, malba či
malé objekty a sochy. Přičemž k prodeji těchto uměleckých
artefaktů převážně dochází v místě vzniku uměleckého díla,
tedy v ateliéru.
Ale
ani tito umělci nezískávají většinu svých finančních
prostředků ze své umělecké praxe. Tato představa je ideálem,
nebo lépe luxusem, na který v českém prostředí dosáhne možná
5 umělců z každé generace.
Ideál
umělecké praxe a její realita
Ve
snaze
naplnit tento ideál má
většina
aktérů jeden nebo dva finanční příjmy. V případě české
scény se jedná o pedagogickou činnost, práci u televizní a
filmové produkce nebo restaurátorství. Někteří movitější
členové výtvarné obce se také spoléhají na finanční příjmy
z pronájmu nemovitostí či na jiný druh renty.
Protože
se zpravidla
umělecká
praxe nevyučuje
na vysokých uměleckých školách, záleží
na každém aktérovy jakým způsobem si své
povolání
nastaví, jak je
propojí s ostatními
zaměstnáními, se
svou rentou a
se
svými blízkými. Ale v podstatě je většina výtvarných umělců
nucena přizpůsobit se neúprosnému zákonu našich
kapitalistických společností. Snižují
své
produkční
náklady
na minimum a naopak
finanční
hodnocené
své práce
co
nejvíce navyšují.
Výtvarné
umění je hodně kompetitivní
disciplína, které
staví
většinu
svých
aktérů
vůči sobě. Ti
se neustále
ucházejí
o velmi skromné finanční zdroje, které jsou
soukromé
osoby,
privátní
a státní instituce ochotné
vložit
do
provozu
současného
výtvarného umění.
Ideologické
ukotvení české umělecké praxe
Nakonec
se dostávám k ideologickému ukotvení české umělecké praxe.
Česká republika je relativně malou zemí se submisivním
postavením vůči světovým mocnostem. To
se také týká
naší
výtvarné
obce. Ta se orientuje na západní umělecká centra, které jí
nabízejí kontakt s
mnohem
dynamičtější
scénou a
s
progresivními uměleckými proudy. Ambicí většiny aktérů
českého
výtvarného
umění je, co
nejdříve aplikovat
tyto
nové estetické a hodnotové rámce do
místní
umělecké produkci a do
provozu výstavních institucí. Ti co jsou v této kulturní výměně
mezi centry a periférií nejschopnější jsou pak
českou
uměleckou
teorií
a kunsthistorií
velmi ceněni.
Při
aplikování nových estetických a hodnotových rámců pak
dochází
v naprosté většině k neporozumění. Příkladů z
posledních sto let je bezpočet – černobílé reprodukce
evropského informelu, které
výrazně ovlivnili barevnou škálu místní verze tohoto
mezinárodního směru
a
mylné neporozumění
postmoderním
teoriím
jako návratu
k tradici a materialitě. Obdobné
neporozumění v
současnosti vzniká podlé
mého názoru při přejímání teorie transhumanity, jenž je
českou výtvarnou scénou vnímána a
aplikována velmi
ilustrativním
způsobem.
K
chybám při transferu
znalostí z
uměleckých
center na periférie nedochází pouze
nedostatkem
fyzického kontaktu, ale na
základě emocionálního a intelektuálního
neporozumění sociálnímu a politickému kontextu, v nichž
jednotlivé
teorie a umělecké směry vznikly. Sousta
z nás v
sobě
ukrývá
kulturní vzorce a osobní traumata, která nám
nedovolují se k cizímu vlivu vztáhnout bezprostředně a
uvědoměle. Vybíráme si z nich pouze to,
co nám dává
smysl a co z jistotou bude
v
našem kontextu fungovat. Vytváříme tak lokální varianty
dobových estetických kódů.
Tento
transfer vzdálených hodnotových rámců nemusí byt něco
špatného, pokud
zohledňuje kontext životního prostoru do něhož je implementován.
Pro českou scénu je však mnohdy typické, že tak nečiní. A jak
jsem již řekl, mnohdy aplikujeme
převzaté vzory doslovně a bez kritického odstupu, aniž
jsme
si
vědomi
své vlastní
specifičnosti.
Konkrétním
příkladem může být teorie
o post-industriálních
společnostech.
Sám jsem jí na
čas podlehl
a na jejím základě napsal knihu Litanie prekariátu. Jejím
jádrem
je přesvědčení, že západní společnosti se ve velké míře
zbavili svých výrobních kapacit a přesunuli je do
méně rozvinutých států a
postavili své hospodářství na sektoru služeb.
Kovidová pandemie mnohým
z nás
ale
připomněla,
že Česko není
a ani
na
dlouhou dobu nebude post-industriální společností.
Je
naopak
nejvíce
industrializovanou zemí Evropské unie, kde počet dělnictva skoro
odpovídá poměrům ze začátku 20.století.
Nebudu
se zde věnovat tomu, jestli je tato teorie společensky
věrohodná
v
rámci našeho státu.
Spíše bych se chtěl zaměřit na
můj vztah k ní.
Sám pocházím z dělnické rodiny a to, že jsem nepochyboval o
její správnosti v
kontextu Česka, vypovídá
o tom nakolik jsem po
28 letech se
svým původním prostředím ztratil kontakt. Tato
teorie se v dá v
našem státu aplikovat
pouze na
Prahu
a možná
ještě na brněnskou metropoli. V
těchto dvou městech
byla většina průmyslu
v posledních 30 letech eliminována a
přesunuta o desítky kilometrů dále.
Díky
této hospodářské politice se z Prahy a Brna staly
lokální centra,
která
se
svým okolím nevedou
a
ani nemůžou vést žádný
smysluplný dialog, protože
morální a estetické hodnoty politicky
důležité části obyvatel těchto
měst se
nepřekrývá
se zbytkem populace.
Závěr
Česká
výtvarná scéna tak nejen potřebuje změnu kulturní politiky,
abychom jako umělci
mohli svoji praxi vykonávat co nejlépe a nejzodpovědněji, a
zbavili se přehnané
závislosti na
neplacené práci.
Kterou
převážná
část
z nás již nějakou
dobu
nepovažuje
za občanskou povinnost, která
nás obohacuje,
ale za
činnost, která
nás navzájem odcizuje a staví proti sobě.
Také
potřebujeme
změnu v rámci vysokého uměleckého školství.
Český
stát ve spolupráci s vysokými školami musí dobře nastavit svou
stipendijní politiku a studijní plány tak, aby i uchazeči z
nízkopříjmových rodin mohli studovat výtvarné umění a
následně mohli úspěšně rozvíjet svou uměleckou kariéru.
Tento
krok nejen do vysokého uměleckého školství zavede
smysluplnou
sociální inkluzi,
ale
přivede do něj jednotlivce,
kteří budou schopni mnohem lépe a kreativněji pracovat s
hodnotami a estetickými kódy přicházející
k nám
z dominantních uměleckých center. Rozbijeme tak uměle
utvořenou hranici mezi Prahou, Brnem a zbytkem Česka, která slouží
pouze a jen jako nástroj
české novodobé
buržoazie
k udržení si své kulturní hegemonie.