Předzvěst č. 6
Stály na chodníku, u sloupu semaforu. První muž, oblečený do neforemné
hnědé mikiny s výrazným červeným nápisem Strand a vytahaných manšestrových
kalhot, se drbal ve svých na krátko střižených vlasech. Tímhle gestem se snažil
rozhýbat své nervové buňky ochablé celodenním výletem. Zároveň se snažil
zorientovat v rozložené mapě a v několika desítkách stránek formátu á-čtyři,
hustě potištěné drobným písmem s nevýraznými obrázky domů. Druhý muž, pootočen
zády ke křižovatce, si prohlížel budovu, z které vyšli, aby pokračovali ve své
naplánované trase. Nakláněl nevědomky hlavu; jednou na pravo, jednou na levo a
občas si také prohrábl vlasy na temeni hlavy. Po týdnu stráveném několika
kilometrovými procházkami, ho tahle stavba zaujala asi nejvíce; nějakým prapodivným
způsobem se vzpírala zbytku města. Byla vystavěna na mírně nakloněné ploše, ve
tvaru trojúhelníku, který se svou nejostřejší hranou zařezával do náměstí. Bílý
betonový příkrov s výrazným rastrem dřevěného bednění zakrýval celou plochu
pozemku. V jeho zadní části stál několik pater vysoký, mírně prohnutý, betonový
rám s fasádou z oceli, hliníků a skla. To vše sevřené řadou velkých platanů,
nepřehlednou křižovatkou a vysokými bloky domů.
Prvním muž strčil do druhého a ukázal na semafor. S otázkou „Tak půjdeme?“
vstoupit do silnice a namířil si to k protějšímu chodníku. Druhý ho následoval
se stále otočenou hlavou; jako by se pokoušel si uchovat v paměti veškeré
detaily z celé stavby.
„Všimnul sis toho převisu v zasedačce?“ zeptal se první.
„Ano, všimnul. Ten byl super, ne?“
„Byl vyrobený se sádry. Taková amatéřina. Jako by to nemohli udělat z
něčeno pořádnýho… “
„Počkej, počkej!“ ohradil se druhý. „To tak záleží, s čeho to je vyrobené?
Mě to přišlo super, jak ta věc levitovala ve vzduchu.“
„No, pro mě to není architektura, když je to vyrobený ze sádry, a ještě k
tomu kašírovaný. To ať si dělají nějaký sochaři u sebe doma, ale tohle má bejt
design a ne nějaká ušmudlaná socha.“
„Aha, a kam’ teď?“
„No… půjdeme támhletou ulicí“ a ukázal na silnici před sebe. Ta se
svažovala z náměstí dolů a pozvolna zařezávala mezi viadukt po levé straně a
řadu omšelých baráků po straně pravé.
– To se odehrálo před desíti lety. S Davidem Kubíkem jsem tehdy strávil
deset dní intenzivního obcházení důležitých pařížských baráků. A právě Dům
dělníků komunistické strany Francie mě, z těch desítek a stovek staveb, zaujal
asi nejvíce. Také nezapomenu na cestu k další pařížské památce, která na nás
tehdy čekala. Podstoupil jsem jí od té doby asi pětkrát nebo šestkrát a pořád
se jí nemůžu nabažit. Dvě zajímavé stavby spojené bezvýznamnou, pro Paříž
typickou ulicí. –
„Ale přesto si myslím, že tohle je hodně zajímavej barák. No rozhodně lepší
než ten, co jsme viděli včera. Ten… No, jak se jen jmenuje?“
„Nevím, co myslíš. Viděli jsme toho včera dost. Byli jsme v Cité Universitairé… tam je
takovejch baráků hromada.“
„Ne, ne to nemyslím. To, co jsme viděli potom, na cestě zpátky do centra.“
„Jo, ty myslíš Fondation Cartier od Nouvela. Ale to je nejlepší barák tady
v Paříži. To se nadá s tímhle srovnávat. Vždyť to jsou naprosto odlišné
přístupy. A hlavně tehdy a teď mají architekti možnost pracovat s úplně jinými
materiály. V tom je to nesrovnatelné… “
„Ale, ale počkej. S tím nesouhlasím.“
„… hlavně co se týká betonu. Tady je ho obrovská masa a tam ho skoro
nevidíš. To jsou jen tenké stropy; pouze několik centimetrů a sklo a nic
jiného… “
„No a co ten suterén?“
„Jo, ten je jiný. To máš pravdu. Mě ale mě zajímá, co je nad zemí. To je
důležité, ta transparentnost. Popření hmoty. To, že nechápeš, jak je možné, že
stojí, že to ještě nespadlo. To je neuvěřitelné. Ty jsi to nepochopil, co?“
– A opravdu jsem to tehdy
nepochopil. Teprve nedávno mi to konečně došlo; tedy mám ten dojem, že mi to
došlo. Můj zájem o ten barák, jak byl navržen a jak byl postaven; to vše
korespondovalo se světem, do kterého jsem vyrostl. Do světa dělníků, jejich zeleně
natřených strojů, všudypřítomného oleje a štiplavé vůně ocelového prachu. Zde
trošku popírám sám sebe. Měl jsem s ním světem velké problémy, ale před těmi
desíti lety jsem stále nevěděl, proč mi nevyhovuje, proč se mu snažím vzepřít.
Pro tyto všechny důvody jsem upřednostňoval architekturu Oscara Niemeyera před Jean
Nouvelem. Obdivoval jsem detaily, jako rastr po dřevěném bednění, nepravidelně
zvlněnou podlahu v suterénu i ony interiérové doplňky vyrobené ze sádry. Díky
těmhle nedokonalým stopám, jsem uviděl dělníky a řemeslníky; jak se té stavby
dotýkali, jak jí tvarovali. Zatímco u Fondation Cartier jsem byl v koncích.
Díval jsem se na tu stavbu a hledal něco, něco, co by mi pomohlo si uvědomit,
proč vypadá zrovna tak, jak vypadá a ne jinak; přičemž na mě neustále shlížel
můj vlastní odraz ve skle. Teď už vím, že tenhle barák dělá přesně tohle –
reprodukuje zdánlivě nekonečné množství reflexí. Byl postaven v době,
fascinované diverzitou; do časoprostoru, kde se společensky aktivní systémy,
úřady nejrůznějšího druhu, nebo policie a soudy omezily pouze na nejnutnější
projevy agrese, aby nepřekáželi svým občanům-klientům v hledání správného
způsobu života a své identity. Tenkrát, jsem to nedokázal vnímat, natož
artikulovat. Teď, když jsem se neodvratně vzdálit světu svých rodičů, tuším, o
čem tahle budova je. Protože také neustále hledám důvod své existence; už v ní
nesetrvávám, je totiž nezvratně narušena. A proto, neustále sbírám všechny
reflexe, která moje bytí produkuje, a pokouším se z nich neustále poskládat své
nové já. –
Muži pokračovali ulicí, vyhýbali se výkopům i chodcům a na konci ulice se
před nimi otevřel nezastavený městský prostor, celý vysypaný pískem; po levé
straně ohraničený nadzemkou, naproti vzdálenou rovnoběžkou věžáků, zbíhající se
v horizontu s řadou domů, po jejich pravé ruce. Uprostřed stála puristicky
laděná budova. Bylo těžké odhadnout z jaké je doby – mohl to být klasicismus,
stejně tak nějaká budova ze třicátých let minulého století. Nebyla nijak
vysoká, vlastně měla jedno patro a tvořil ji válec zasazený do rovnostranného
kříže.
„Co to je?“, ptá se druhý z mužů.
„To je celnice od Ledouxe.“
„Aha. Celnice?“
„Ano, celnice.“
„Aha, a co jako? Kdy to bylo postaveno? A proč zrovna celnice? Je něčím
důležitá?“
Jak se přibližovali k budově všiml si druhý muž nedalekého vodního kanálu.
Začínal před celnicí. Jemně zčeřená voda odrážela stromy a domy okolo. Stoupl
si nad něj a zadíval se do svého obrazu. Nakláněl hlavou sem a tam a soustředěné
se snažil pospojovat roztříštěné reflexe své existence do kompaktního celku.
Nedařilo se mu to. Po chvilce to vzdal, otočil se a prohlédl si starou
nefunkční celnici a vyrazil za prvním k horizontu.