Prázdná gesta
Prázná gesta, 2014 (text Prázná gesta je
součástí kolektivní performativní práce
Litanie prekariátu z roku 2014, která vznikla ve spolupráci s Michalem Cábem, Lukášem Hofmannem,
Tomášem Kajánkem a Ondřejem Kopřivou), zahájení výstavy The
production of too many useful things results in too many useless people, FKSE,
Budapešť, 2015,
foto: Tomáš Kajánek
Od
momentu narození po okamžik smrti vykonává naše tělo bez přestávky nesčetné
pohyby. Pohyb je totéž, co život. Chůze, jídlo, práce – všechny tyto všední
úkony vyžadují různé druhy pohybů a gest. I když si vleže dopřáváme siestu nebo
spíme, neurony v mozku pracují a srdeční pumpa nepřestává hnát do těla
okysličenou krev. Tělesné pohyby jsou natolik přirozené, že většina z nich se
odehrává bez našeho vědomí. Nepozastavujeme se nad každým mrknutím oka či
každým vzedmutím našich plic. Kromě pohybů přirozených však vykonáváme i řadu
pohybů, které nám vlastní nejsou, a to z důvodů přežití. Neboť za tyto pohyby
získáváme prostředky na základní potřeby těla, stravu a útočiště. Nazýváme je
prázdná gesta.
Prázdná
gesta realizujeme pro někoho druhého, který si je za peníze přivlastňuje a dává
jim vnější význam a smysl. Ztrácíme tím kontrolu nad našimi pohyby, které se
tak vyprazdňují, odcizují, a mění v pouhé fyzické úkony, které jsou samy o sobě
nesmyslné. Prázdná gesta jsou pravou esencí každé kultury, která by bez nich
nemohla být realizována. Těmito gesty ji utváříme a potvrzujeme, vteřinu za
vteřinou, minutu za minutou. Není to pro nás dnes taková dřina, jakou byla pro
naše předky robota na panských polích či pro jejich děti monotónní obsluha
strojů, které jim naháněly hrůzu. Z naší perspektivy však jde o stejný druh
gest. Strojové pohyby byly v anglických fabrikách 19. století jiné než v
dnešních robotizovaných provozech, jejich cíl je nicméně stále stejný. A tím je
zvyšování produktivity.
Posledních
několik desítek let jsme svědky toho, jak se z našeho zorného pole a z naší
každodenní zkušenosti pozvolně vytrácí průmysl. Koncerny a korporace si nalezly
nové, těžko vyčerpatelné zdroje prázdných gest v Číně, Vietnamu či Indonésii. I
tam ale jednotvárná, odcizená práce vyvolává u zaměstnanců nevoli. Ve vyspělých
ekonomikách se před strojovými pohyby uniká do oblasti služeb či do reklamních
agentur. Někteří se uchylují do uměleckého světa, kde je výskyt prázdných gest
nežádoucí, a proto minimální. Neboť v okamžiku, kdy je určitá umělecká praxe
poznamenána prázdnými gesty, je veřejně odmítnuta až stigmatizována. Emancipace
západu od prázdných gest byla způsobena digitální revolucí.
Co
chvíli se dotýkáme ovladačů k počítačům a dotykových displejů. Vedle toho, že
nám informační technologie umožňují objevovat nové a nové prostory
kybernetického světa, o jejichž existenci jsme před pár okamžiky neměli tušení,
jsou i příjemné na dotek. Nemáme ponětí, co tyto dotyky vlastně znamenají, a
pouze intuitivně předpokládáme, že nám patří. Posloucháme přes počítač hudbu,
sledujeme videa na YouTube, kontrolujeme Facebook. Práce na počítači v nás
fúzovala se zábavou. Prázdná gesta za účelem obživy začínají sloužit našemu
potěšení. Nová situace v nás vyvolává vzrušení i úzkost. Digitální revoluce nám
umožnila pracovat, spát a mít volno, kdy si přejeme. Záleží pouze na nás a na
naší vůli, jak s takovou svobodou naložíme. Až na to, že o svobodě tu nemůže
být řeč. Liberální nadšení devadesátých let vyprchalo. S privatizací času se do
našich životů vkradla sociální nejistota. Tohle nikdo nečekal. Najednou jsme
bezradní, najednou nevíme, jak uchránit naše těla před neúprosnou realitou.
Zjišťujeme, že jsme v tom sami a že naše gesta jsou prázdná.
Internet rés publica.