Emancipace
a katarze?
Emancipace a katarze, esej, Akce a reakce,
Univerzita palackého v Oloumoci, 2015, foto: archív autora
Na
úplném počátku měl být tento příspěvek o morálních očekáváních vedoucích
některé umělce, kurátory, kritiky umění a kunsthistoriky k upřednostnění
otevřených umělecký forem, jako jsou performance, happeningy, přednášky a
sociálně angažované intervence, nad ostatními uměleckými disciplínami.
Většinou
všechny jmenované k takovému postoji vede rozhořčení nad komercionalizací
uměleckého světa, s jeho důrazem na objekt jako komoditu, vyžadují proto od
umělecké produkce větší důraz na pozitivní sociální interakci s vnějším světem,
která povede ke zkvalitnění životní situace nejen autora, ale i ostatní na
které mají jeho akce dopad. A proto ono protěžování oněch umělecký disciplín.
Vidí v nich možnost, jak svých představ dosáhnout. Toto přesvědčení podle mého
názoru pochází od ukotvení těchto forem v rámci historie umění. Ty jsou v
akademickém diskurzu většinou spojovány se snahou umělců o pozitivní změnou
společnosti.
To
byla moje prvotní představa. Je to ale měsíc, co jsem odeslal svou anotaci a za
tu dobu jsem své úvahy rozvinul a byl jsem donucen se od původního záměru
odklonit. V následujícím textu se zaměřím na téma autenticity a na jedinečnost
performativních aktivit v rámci umělecké praxe.
S
každým pokusem definovat si přesněji a účelněji morální předsevzetí s jakými
jednotliví performativní umělci pracují, jsem se dostával k více a více
všeobecným frázím o tom, co od umění očekáváme a k čemu by mělo sloužit. Opět v
závislosti na konvenčním pojetí otevřených forem v rámci historie umění.
To
mě vedlo k rozhodnutí zaměnit termín morálka za autenticita. [...]
Zbylou část eseje naleznete
v knize Akce a reakce, můžete ji zakoupit v online knihkupectví
Univerzity Palackého v Oloumoci.