12. text
V současné době se v samotných útrobách pražské
výtvarné scény formuje zajímavá iniciativa. Svůj název odvozuje od článku
Nulová mzda, který byl publikován v podzimním čísle A2-ky. Jeho autory jsou
Jiří Ptáček, Pavel Sterec a Tereza Stejskalová. Zpátky ale k samotné
iniciativě. Ta si za svůj cíl vytyčila změnu deformovaných vztahů mezi
veřejností, výtvarnými institucemi, umělci, kurátory a historiky umění.
Mimochodem na stejnojmennou přednášku jsem Vás zval před třemi měsíci. Nechci
se zde úplně chlubit, ale v loňském létě jsem shodou okolností napsal podobný
text. Nebo to také svědčí o neudržitelném statusu quo, který na zdejší umělecké
scéně panuje. To spíše. Dlouhou dobu jsem především nevěděl, co s ním. Nechtělo
se mi ho zde publikovat. Přece jen, jeho obsah se nehodil do mantinelů, které
jsem tomuto blogu na začátku vetkl. To se ale změnilo. Takže jsem se nakonec
rozhodl text tady zavěsit. Ještě jedna věc: na konci najdete video, které je ve
svém NESNESITELNĚ LEHKÉM přístupu k věcem v jiskřivě intimním vztahu k
aktivistickému tónu následujícího textu.
Každý můj text je
jistým způsobem pokus o definováním vlastní pozice. Mohl bych to nazvat
HLEDÁNÍM SMYSLU. Pokaždé se ale především jedná o osobní výpověď. Žádný z mých
textů se také dosud nesnažil nabádat své čtenáře k něčemu, o něčem je
přesvědčit. Tentokrát je to jinak. Nemohu si pomoct. Proto prosím o trpělivost.
Přečtete si následující řádky a teprve pak s nimi zacházejte, jak uznáte za
vhodné. Ano, přečtěte si je a pokud se rozhodnete nějakým způsobem reagovat –
poslužte si, budu jen rád. Důvodem jejich vzniku byla a je dlouhodobá
nespokojenost s tím, jak se státní a soukromé instituce chovají k výtvarným
umělcům. Výsledkem tohoto permanentního rozčarování je rozhodnutí navrhnout, za
jakých podmínek by výtvarný umělec měl spolupracovat s některou z mnoha
institucí v České republice, které se zabývají prezentací výtvarného umění.
Považujte, prosím, tento text pouze za začátek dlouhého procesu, který nás tak
jako tak čeká a kterému se nevyhneme; tedy pokud chceme, aby v tomto kulturním
prostředí vznikala zajímavá a inspirující díla.
Spektrum
výstavních prostor se v Čechách a na Moravě v posledních dvanácti letech
rapidně proměnilo. Máme státní a krajské instituce, které nebyly schopny se
přizpůsobit sociálně-ekonomickým změnám, tedy najít ten správný kompromis mezi
tím, co od nich očekává jejich zřizovatel, co návštěvníci a co samotná umělecká
obec. Většina těchto institucí dlouhodobě degeneruje, což se projevilo na
přelomu milénia a v průběhu minulé dekády vznikem řady alternativních institucí
jako DOX, Futura nebo tranzitdisplay. Ty fungují za finanční podpory grantů a
omezeného počtu soukromých sponzorů. Dále v Čechách máme relativně velký počet
takzvaných art space. Ty lze rozdělit na dva druhy. První jsou výstavní
prostory, které jsou provozovány na základě konceptu Do It Yourself. Takovým je
například pražský A.M. 180. Program art space je vytvářen za pomocí
dobrovolného finančního vkladu a volného času zakladatelů. V poslední době se
tento druh výstavních prostor výrazně proměnil a dal vzniknout několika velmi
surrealistickým uměleckým projektům, jakými jsou Galerie V Peněžence nebo
Galerie V Louži. Druhý typ art space je
provozován většinou jako občanské sdružení a jeho provozovatelé vytvářejí program
bez nároku na honorář. Mezi ně patří například etc galerie, Entrance Gallery,
35 m2, Fotograf a mnoho dalších.
Zmínit je třeba
také nejrůznější festivaly, bienále a další občasně pořádané akce, na kterých
je prezentováno výtvarné umění. Ty lze také dále dělit na dvě skupiny: za prvé
na ty, u nichž je prezentace soudobého umění stěžejní aktivitou, a pak na
takové, u kterých je výtvarným uměním spíš doprovodným programem. Z pohledu
tohoto textu o nich ale přemýšlejme stejně: v menší či větší míře nakládají
s financemi z veřejných zdrojů.
Jistým způsobem
se zdejší umělecká scéna inspirovala vývojem v uměleckých centrech jako New
York a Londýn nebo Paříž v druhé polovině 20. století. Protože se však zdejší
podmínky pro prezentaci umění odlišují od podmínek v těchto metropolích,
převzaté vzory se postupně přizpůsobily zdejšímu prostředí. Jedině tak mohly
fungovat, vytvořit alternativu vůči kamenným institucím, a také nabídnout
soudobým umělcům možnost prezentace.
Do tohoto spektra
výstavních prostor, který se v posledních dvanácti letech tak rapidně proměnilo
a rozšířilo, vstupuje umělec se svou nabídkou, která se také velmi radikálně
proměnila. Přichází se závěsnými obrazy, sochami, objekty, instalacemi, dále
kresbami, fotografiemi, kolážemi a také zvukovými instalacemi a videi a různě
otevřenými formami umění, jakými mohou být performance, happeningy nebo třeba
social engagment art. Možná právě proto se v Čechách a na Moravě po roce 1998
objevily nové formy výstavních prostor, které alternují ty dlouhodobě zavedené
instituce, především ty státní a krajské.
Z mého pohledu se
toto přebrání vzorů v posledních několika letech postupně uzavřelo a teď
nadešla další fáze. Musíme začít přemýšlet jak dál. Nastala nejvhodnější doba,
kdy je potřeba začít rozlišovat a definovat podmínky, za kterých je umělec
schopen vstoupit do partnerského vztahu s nějakou z výtvarných institucí.
K těmto
konkrétním myšlenkám mě vede dlouhodobá potřeba udělat si jasno ve svých
nárocích na výstavní prostory. Chci přestat mít neustálý pocit, že svým konáním
dotuji chod té a té instituce. Musím zároveň napsat, že mě neštve ani tak
chování jednotlivých lidí, ale samotný způsob, jak se všichni v tomto systému
chováme, jak se na něm podílíme. Mám skoro nám chuť napsat, že jsme jeho parazity,
protože děláme několik věcí na jednou, tedy nesoustředěně, vždy na poslední
chvíli.
Navrhuji proto
rozdělit si instituce na dvě skupiny, na ty, které zaměstnávají a na ty které
ne. V prvním případě je z mého pohledu legitimním nárokem umělce chtít po instituci
peníze na produkci a vlastní honorář. Umělec by měl trval na svém právu a chtít
po instituci, která má nějaký rozpočet a platí své zaměstnance, aby myslela i
na něj a vyplatila mu peníze za odvedenou práci. U druhé skupiny by umělec měl
být shovívavý a uvědomit si, jako společenskou službu tyto malé neziskové
galerie vytvářejí a spolupracovat s nimi bez nároku na honorář.
Nechci zde
rozepisovat, kolik by ta, která instituce či malá galerie měla zaplatit tomu či
onomu umělci. Chci Vás pouze vyzvat k připojení se pod tuto výzvu, neboť jde
teprve o začátek. Pokud přemýšlíte podobně, můžeme se sejít a pokusit zlepšit
postavení umělce v tomto systému, aby měl lepší podmínky k práci a tím pádem se
i se zkvalitnila umělecká produkce. Myslím, že to za to stojí.
Děkuji Tereze Stejskalové a Jiřímu Ptáčkovi.